Sertrans Blog - Lojistikte Big Data

Hızlı biçimde dijitalleşen lojistik sektörü, gün içinde milyonlarca işlemi dijital veri haline getirir. Sevk işlemlerinden depolama operasyonlarına, katma değerli hizmet çeşitlerinden son nokta teslimatlarına kadar her alanda dijital veri işleyen firmaların büyük veriyi işleyebilme kapasitesine sahip olması gerekir. Tüm bu operasyonel verilerin analiz edilmesi, sağlanacak faydaların optimize hale getirilmesi, müşteri deneyiminin geliştirilmesi, operasyonel risklerin azaltılması ve yeni iş modellerinin oluşturulması için büyük veri kullanımı oldukça önemlidir.

Büyük Veri ve Sektörlerdeki Rolü

Teknolojinin gelişmesi ve ilerlemesiyle birlikte günümüzde bilginin gücü daha da açığa çıktı. Ancak internet dünyasındaki pek çok bilgi kümesi âdeta interneti birer bilgi çöplüğü haline getirdi. Yazılım şirketleri ise bu bilgi çöplüğü içerisinden anlamlı verilerin ayıklanmasını öngörerek AR-GE çalışmalarını bu alana yönlendirdiler ve ortaya "Big Data" adı verilen kavram çıkmış oldu.

Big Data yani büyük veri, herhangi bir diskte çok fazla yer kaplayan veri gibi düşünülse de aslında durum farklıdır. Herhangi bir hesabın sosyal medyada yapmış olduğu tüm  paylaşımlar, akıllı cihazlarındaki fotoğraf ve videolar ile sürekli kayıt altına alınan veri dosyaları gibi farklı kaynaklardan elde edilen donelerin işlenebilir hale getirilmesi ve dönüştürülmesidir.

Pek çok farklı sektörde kendine yer bulan büyük data kullanımı ile ilgili örnekler çarpıcıdır. Örneğin, perakende sektöründe aktif şekilde kullanılan büyük veri, hem sahada hem de dijital platformda pek çok avantaj sunar. Dijital görünürlük ve e-ticaret sitelerine eklenen müşteri odaklı linklemeler, tüketicilerin mağazaya olan mesafesini kısaltan bir etmendir. Diğer bir deyişle, büyük verinin analiz edilmesi, hem dijital ortamda hem de saha ortamında markaların sürdürülebilir başarısını sağlar. Nitekim yapılan istatistikler perakende sektöründe büyük veriyi etkin şekilde kullanan işletmelerin yüzde 60’a yakın oranda kâr ettiğini ortaya koymuştur.

Otomotiv sektörü de büyük veriyi aktif olarak kullananlar arasında. Şirketler, son 25-30 yılda tüm satış seviyelerinde gerçekleşen üretim, satış ve diğer teşvik girişim bilgilerinin bulunduğu büyük veri kaynaklarını analiz etmektedir. Böylece geleceğe yönelik satış, fiyat politikası tahmini ile her türlü parça tedariği üzerinde doğru ve sağlıklı bilgiler elde edilebilir. Ayrıca tüm bu çalışmaların dijitalleşme ve inovasyon odaklı yapılması, firmalara daha fazla rekabet ve maliyet avantajı sağlar.

Lojistik Sektöründe Big Data Kullanımı

Lojistik sektörü içerisinde aktif olarak kullanılan barkod tarayıcılar, GPS, operasyonu yöneten yazılım sistemleri, telematik, RFID okuyucular ve araçlardaki konumlandırma sistemlerinden büyük miktarda veri akışı üretilir. Bu nedenle lojistik sektörü, büyük veri kavramını daha iyi kullanacak şekilde dönüşüm sağlamalıdır. Lojistik sektörünün büyük veri kullanımı konusunda yararlandığı başlıklar kısaca özetlenmek istenirse şunlar söylenebilir:

Operasyonel Verimlilik

Gerçek zamanlı lokasyon optimizasyonu, adres doğrulama, vardiya plânlama, gerçek zamanlı analiz gibi kavramlar tüm operasyonun verimli şekilde geçmesi için ulaşılması gereken veriler topluluğunu ifade eder. Bu bağlamda kullanılan araçların rotaları, kesişim noktaları, teslim edilecek adresin coğrafi koordinatlar aracılığıyla doğru şekilde tanımlanması, tedarik zinciri ve lojistik kapasitesi plânlaması gibi pek çok parametre sayılabilir.

Risk Plânlaması

Taşımacılık şekli, bakım gereksinimleri, teslimat güzergahları, yol ve hava koşulları gibi dış riskleri tahmin etmek, algoritmalar ile gerekenleri önceden öngörebilmek risk plânlaması açısından son derece önemlidir.

Müşteri Deneyimi

Lojistik sektörünün önceliklerinden biri de müşteri beklentilerini öngörebilmektir. Bu bağlamda müşterilerin neyi, ne zaman ve nerede istediklerini saptamak, bunlara göre çözüm yolları üretmek ve harekete geçmek önem taşır. Müşteri segmentasyonunu saptamak, etkileşimleri optimize etmek ve ilerleyen dönemde müşterilerin gereksinimlerini anlamak için lojistik sektöründe büyük veriden yararlanılması gerekir.

Büyük veriyi etkin şekilde kullanabilen ve müşterileri hakkında kapsamlı bilgiye ulaşan lojistik şirketleri, hem hizmet ve ürün kalitesini artırabilir hem de müşteri portföyünü geliştirebilir. Örnek vermek gerekirse, Data Visualisation adı verilen sistemle çalışıldığında, müşteriler teslimat zamanlamasını ve yerini mobil cihazlar yardımıyla gerçek zamanlı olarak takip edebilir. Bu da müşterilerin en büyük sorunlarından biri haline gelmiş olan "kargo paketi için evde beklemek zorunda olmayı" çözüme kavuşturabilir.

Büyük Veri Geleceği

Büyük verilerin depolanması ve işlenmesi konusu her sektör için yenilikler vaat ediyor. Bu kapsamda büyük verilere ulaşabilen ve bunu doğru kullanan sektörler operasyonlarını çok daha verimli şekilde yönetebilecek. Özellikle müşterilerinin hangi ürünü hangi zaman aralıklarıyla tüketmek isteyeceklerini, tüketimin sıklık miktarını ve yoğunluğunu tahmin edebilen firmalar, stratejik planları içerisine büyük veri kavramını da dahil ederek büyük başarılara imza atabilir hale gelecektir.

Özetle, boyutu ne olursa olsun sektör farkı gözetmeksizin veri kavramını stratejik bir varlık olarak düşünen her sektör hayatta kalacak ve gelişecektir. Önemli olan bu dönüşümü bir an önce kabul etmektir. Sertrans Logistics, dijital temelli Ar-Ge çalışmalarına önem veren bir lojistik şirketidir. Operasyon süreçlerini dijitalize eden, her daim yeni teknolojik ürünler ortaya çıkaran ve sektörden bağımsız olarak katma değerli işler yapmayı hedefleyen Sertrans'ın gelişmiş Ar-Ge merkezi tamamen bakanlık onaylı çalışmaktadır.

Siz de sektörünüze ait tüm süreçlerinizde ve lojistik konusunda iç dinamiklerinizi belirlemek, gelecek dönemde meydana gelebilecek ihtiyaçlarınızı belirlemek, müşterilerinize çözüm odaklı yaklaşım sunmak için Sertrans’ın ilham veren projelerinden fikir alabilirsiniz.



|
close
Teklif Alın

Bizi Takip Edin.

done
clear

Ana Sayfa
done
clear
close

Portal Girişi Teklif Alın